Pagina's

woensdag 20 juni 2012

mosseltjes met lookroom

Ik heb nooit mosselen gelust, en daardoor zeer lang ook niet willen eten. Maar vorige zomer bleven we bij de schoonouders eten en er waren mosseltjes. Ze hadden voor mij iets anders voorzien, ja, ik word een beetje (veel) verwend door de schoonouders :)  Maar uit beleefdheid wou ik zeker wel eens proeven.. 

En wat was dat lekker ! Sinds die avond had ik de hele zomer zin in mosseltjes maar het liefje lust geen mosseltjes en voor mezelf alleen klaar maken vond ik niet te moeite. Heb geen mosseltjes meer gegeten die zomer.

Maar toen ik gisteren samen met een vriendin naar de colruyt ging en zij mosseltjes zag liggen zei ze dat ze dat zo graag at. Ik sprong een gat in de lucht ! Heb haar meteen in al mijn impulsiviteit uitgenodigd om mosseltjes te komen eten. Dus daar stond ik dan in mijn keukentje, nog nooit mosseltjes gemaakt... Als dat maar goed kwam...En ja hoor, ze waren nog beter dan ik me kon herinneren,HEERLIJK !

Dus hierbij mijn succesrecept, dat ik zeer graag met jullie deel :

 Ingrediënten (2p)
  • 2kg verse mosselen
  • 1 groene selder
  • 2 uien
  • 6 teentjes look
  • 4 dl witte wijn
  • 6 dl room
  • olijfolie
  • verse peterselie

 Bereidingswijze :
  1. Snijd de groene selder in schijfjes.
  2. Snijd de  uien in blokjes
  3. Versnipper de look zéér fijn
  4. Spoel de mosselen om en om tot het water helder is, de mosselen met kapotte schelp moeten weg. Zet de mosselen in koud water, de mosselen die na een halfuurtje nog drijven moeten ook weg, deze zijn niet meer goed.
  5. Stoof alle groentjes samen aan in een beetje olijfolie, maar hou ze zeker knapperig ! Dat is lekkerder in combinatie met de zachte mosselen
  6. Wanneer de groentjes klaar zijn voeg je de mosselen, wijn en room toe en schud even op zodat de groentjes en de room op alle mosseltjes zit.
  7. Laat de mosselen stomen op hoog vuur met het deksel op de pot, anders houdt je de stoom niet in de pot.
  8. Schud de pot mosselen regelmatig op zodat de mosselen gelijkmatig gestoomd worden en open kunnen gaan.
  9. Wanneer alle mosselen open zijn haal je de pot van het vuur.
  10. Dien op in een diep bord en schep hierover een beetje van de room en de groentjes, garneer met wat verse peterselie.

 TIPS :
  • Lekker met brood of frietjes, maar brood is gezonder. Kies liefst voor grof brood ! Ik heb meergranenbroodjes gebruikt.
  • Toch frietjes? Bak ze in kokosvet, vele gezonder.
  • mosselen die tijdens het stomen niet open zijn gegaan niet proberen openen en opeten, gooi deze maar weg.
  • Voorzie zeker een kommetje water met wat citroen op tafel, dan kunnen de gasten hun handen proper maken en de mosselgeur van hun handen wassen.
  • voorzie tevens een grote kom om alle lege schelpen in te doen.
  • Geen voldoende grote kookpot voor handen? Verdeel dan alle ingrediënten gewoon over 2 kleinere potten, ook ik moest dit doen :) Zorg wel dat je goed afsluitende deksels hebt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten