Pagina's

donderdag 10 januari 2013

Lenterolletjes


Het oogt mooi als hapje en is heel erg gezond. Ik eet het soms als lunch, dan neem ik een grotere portie mee naar mijn school of werk, lekker als afwisseling. Tevens een handige manier om die laatste restjes groenten te verwerken. Lees snel verder !



Ingrediënten (voor 6 rolletjes)

  • 6 vellen rijstpapier
  • Zoete chillisaus
  • Rauwe groentjes naar keuze, deze heb ik gemaakt met:
    • een halve courgette
    • een handvol champignons
    • 1 grote wortel
    • enkele steeltjes lente-ui
    • een halve paprika

Bereidingswijze :
  1. Snij alle groentjes in heel fijne reepjes, ook de champignons.
  2. Vul een grote kom met lauw water.
  3. Week hierin telkens 1 vel rijstpapier (ongeveer 40 secondjes, zorg dat het helemaal onder water is)
  4. Leg het rijstpapier op een propere keukenhanddoek.
  5. Leg in het midden een strookje van verschillende groentjes.
  6. Tijd om ze toe te plooien !
  7. Vouw de onderkant over de groentjes, rol 1x over, doe de flapjes aan de zijkanten toe en rol verder toe naar boven. Je mag hierbij zeker goed aantrekken, de rijstvellen scheuren niet zo snel doordat ze vrij elastisch zijn. Ze plakken op het einde van je rolletjes automatisch toe, dus er is geen water of ei nodig om ze toe te plakken.
  8. Snij ze schuin in twee om ze mooi te kunnen presenteren en schik ze op een bordje.
  9. Klaar !
Smakelijk !


TIPS :
  • Probeer eens rolletjes van gerookte zalm en avocado, echt een topper !
  • Ik had nog een beetje preischeutjes over van de feestdagen, die heb ik in de plaats van de lente-ui geprobeerd en dat was ook zeer lekker !
  • Gebruik gewoon de groentjes die je liggen hebt, zo heb je elke keer een verrassen resultaat ;)
  • Doe een fijn gesnipperd rood ajuintje bij de zoete chillisaus voor een echt dipsaus-gevoel.
  • Ik haal mijn rijstpapier in een grote verpakking in de Chinese straat van Antwerpen, alsook mijn chillisaus. Maar die chillisaus is in elke supermakt te verkrijgen en tegenwoordig vind je ook het rijstpapier al eens in de supermarktrekken.


 PS : Je kan een reactie achterlaten op dit artikel door hier onderaan op reacties te klikken. Registreren is niet nodig wanneer je de optie Naam/URL selecteert en hier gewoon je naam invult. klik daarna op 'publiceer' om het te plaatsen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten