Pagina's

woensdag 2 mei 2012

Nieuwe vijzel

Ik heb een hele tijd geleden een houten vijzel gekregen van mijn schoonmama, deze is heel erg mooi en kreeg een vast plaatsje op de keukenkast. Ik gebruikte hem wekelijks. Maar na een tijdje merkte ik toch een aantal dingen op. Om de aroma's  van verse kruiden (zoals munt voor in mojito) vrij te maken is hij perfect, maar voor het fijnmalen van kruiden zoals komijn, korianderbolletjes of zelfs een avocado is hij blijkbaar toch niet zo geschikt omdat het hout glad is, zowel dat van de kom als van de stamper. Hiervoor is een ruwe stamper en pot vele handiger, omdat de zaadjes dan echt fijn gemalen kunnen worden in plaat van geplet.


Daarom startte ik een zoektocht naar een betaalbare geschikte vijzel. Ik wou een stenen, met zowel een ruwe kom als een ruwe stamper. Hij moest genoeg wegen zodat hij bij veel kracht zetten mooi op de keukenkast op zijn plaats zou blijven staan  en de kom moest diep genoeg zijn om er ook dipsausjes of salsa's in te make en deze gewoon zo te kunnen opdien. Ook het esthetische woog dus door.


Na een beetje rondneuzen kwam ik bij de vijzel van Cookozi in de Collishop van Colruyt terecht. Deze voldeed aan alle eisen, Hij was van steen, een mooie ronde vorm, stevig en zwaar. Maar de prijs viel me toch een beetje tegen. Deze vijzel kostte net geen 25 euro en ik had toch gerekend op een vijzel van maximaal 15 euro. Nog even verder zoeken dus !


Daarna vond ik nog een zeer goede vijzel afgelopen weekend ! Een stevige stenen vijzel in de Xenos te Hulst. Ik ken niet meer de precieze prijs, maar deze lag rond de 10 euro. Ik besloot nog even af te wachten omdat ik met iemand had afgesproken om de dag erop naar de Ikea te gaan. Ten slotte ligt hulst maar 20 minuutjes rijden van mijn deur, dus als ik mijn ding niet vond in Ikea zou ik alsnog om de vijzel in Xenos gaan.

Maandag was het dan zo ver, naar mijn favoriete winkel, de Ikea ! Ik zou er de hele dag kunnen rondhangen en al mijn centjes willen uitgeven, maar helaas, daar zou de vriend niet mee akkoord gaan ^^ Ik had de hele toonzaal al doorlopen, een lekker hapje gegeten en dan was het eindelijk tijd voor de verkoophal met al die kleine spulletjes zoals servies, kookmateriaal, decoratie, kaarsen, planten en zoooo veel meer ! 

Ik doorliep het serviesgedeelte (waar ik 6 prachtige steakmessen kocht voor de vriend) en kwam in het kookgedeelte terecht. Daar stond hij dan ! de vijzel van mijn dromen ! Loodzwaar, multifunctioneel en zeer zeker geschikt om zo op tafel neer te poten met een heerlijke guacamole of salsa voor slechts 9.99 euro ! 




Zowel de kom als de stamper kan langs beide zijden gebruikt worden. De ene kant is heel diep, best te gebruiken met de grote bolle kant van de stamper. Deze zijde is perfect voor salsa's, grote hoeveelheden kruiden, dipsausjes en nog vele meer. 




De andere zijde is eerder een ondiepe kom, te gebruiken in combinatie met de afgeplatte zijde van de stamper. Ik zou deze zijde persoonlijk gebruiken als ik enkel wat kruiden moet vermalen.

Na mijn Ikea-bezoek kon de zoektocht naar een goede vijzel dus afgesloten worden. Toen ik thuis kwam kreeg de vijzel meteen een ereplaats naast de mooie houten vijzel van mijn schoonmama :)


PS : Je kan een reactie achterlaten op dit artikel door hier onderaan op reacties te klikken. Registreren is niet nodig wanneer je de optie Naam/URL selecteert. klik daarna op 'publiceer' om het te plaatsen.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten