Pagina's

maandag 28 mei 2012

Panini-Time !

Heb jij ook steeds zo weinig zin om lang in die keuken te staan als het zo mooi weer is?
En heb je door dat zonnetje niet echt zin in een zware gekookte maaltijd?
Dan is de panini het perfecte alternatief voor jouw !
Het is snel, licht en zomers !

Ikzelf maak steeds een aantal verschillende kleine panini's, want ik hou van afwisseling.
Daarom zal ik jullie enkele varianten geven, maar blijf zeker niet bij mijn bedenksels hangen, wees creatief en probeer zeker eens iets uit met jouw favoriete smaak !

Zowiezo heb je voor een panini een croque-monsieur machine en kleine baguettes nodig.
Soms maak ik ze met al reeds gebakken baguettes, maar het is even lekker om dit te doen met baguettes die je zelf nog moet afbakken in de oven (verkrijgbaar in aldi en colruyt, maar vast ook in elke andere supermarkt) Het verschil zit hem dan in het feit dat ik deze baguettes dan niet afbak maar gewoon 'ongebaken' beleg en ze dan tussen de croque-machine leg.

mijn variaties :

panini met :
  • zelfgemaakte pesto (klik hier voor het recept)
  • mozarella
  • tomaatjes in schijfjes
  • parma-ham of prosciutto of...

panini met :
  • kaas
  • hesp

panini met :
  • tomatenpuree
  • geitenkaas
  • blaadjes verse basilicum

panini met :
  • zelfgemaakte tomaten-met-look-kruidenboter (recept volgt nog) of gekochte kruidenboter
  •  parma-ham of prosciutto of...
  • schijfjes tomaat

 panini met :
  • brie
  • pijnboompitjes
  • een beetje honing 

een zoete variant van de panini :
  • choco
  • schijfjes banaan

Voor meer recepten mag je zelf je fantasie aan werk zetten, ik heb jullie alvast wat inspiratie bezorgt.


Bereiding :
  1. De baguettes in de lengte doorsnijden
  2. één zijde beleggen met lekkers
  3. De andere zijde op de belegde zijde leggen
  4. Bakken tussen de croque-monsieurmachine  (bij mij op stand 4)
Smakelijk !

TIP :
  •   Lekker met een slaatje !
  • maak het nog gezonder door bruine baguettes te gebruiken ;)

2 opmerkingen:

  1. ga ik zeker eens proberen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt leuk dat je het erop zet!
    Ik hou ervan om panini's te maken.
    Ik doe meestal met zalm en kruidenkaas, hesp met mozarella en een mosterd-ketchupsaus of gewoon met spaghettisaus en mozarella.
    Je kan er zoveel met doen ;)
    Danku voor jouw receptjes, dat geeft me nog meer inspiratie!
    xx Elien

    BeantwoordenVerwijderen