Pagina's

vrijdag 3 augustus 2012

Thee met verse salie

Zoals jullie onderhand wel weten ben ik gek op thee en verse kruiden. Laat dat nu toevallig een perfecte combinatie zijn ! Ik denk dat iedereen zowat zijn eigen gewoontes heeft om thee te zetten en het leek me wel een leuk idee om de mijne met jullie te delen :)



Wanneer ik mezelf eens wil verwennen trakteer ik mezelf op een verse kruidenthee. Zalig met vers gebaken koekjes en een goed (kook)tijdschrift, op een gezellig plekje in de zetel of op het terras. De thee die ik het regelmatigst maak zijn saliethee en muntthee. Jullie konden al lezen dat ik twee soorten munt heb staan op ons kruidig terrasje, namelijk Marokkaanse munt en Pepermunt. Het is dan ook fijn om af en toe te variëren en eens een toch wel heel andere muntthee te drinken.

 
Meestal gebruik ik een zakje thee met een zeer neutrale smaak als basis. De meest aangewezen thee hiervoor is zwarte,witte of groene thee. Ik prefereer de groene en witte thee omdat die je lichaam zuiveren en er geen theïne in zit. Theïne is vergelijkbaar met cafeïne, waar ik toch niet zo'n fan van ben. Bovendien bevat witte en groene thee theanine, een soort antioxidant die het immuunsysteem een boost geeft.


Let er wel op bij het zetten van groene thee, dat het water niet TE heet is, dit zorgt namelijk voor de bittere smaak. Een kwart koud water en 3/4e kokend water is een perfecte verhouding om die bittere smaak te voorkomen. 



Persoonlijk gebruik ik ook steeds gefilterd water om thee te zetten. Ik gebruik hiervoor een filterkan van Britta. Dit zorgt ervoor dat er zo geen vies laagje op het oppervlak van de thee drijft. Ik weet niet of jullie weten wat ik bedoel? Tevens heeft de thee naar mijn mening dan een zachtere smaak en een heldere kleur. Vroeger gebruikte ik steeds gewoon kraantjeswater en moest ik mijn snelkoker vaak ontkalken. Ik merkte na een tijdje dat dit niet nodig is wanneer ik gefilterd water gebruik. Tijd bespaard en een langere levensduur van mijn apparaten dus ;) Daarom gebruik ik het gefilterd water nu ook voor mijn Dolce Gusto.


De manier waarop ik thee zet is zeer simpel. Ik vul de theekan voor een kwart met koud water en hang een theezakje witte of groene thee in mijn theekan (hier kan net 1liter thee in, goed voor 4 tassen). Ik gebruik maar 1 zakje omdat er toch nog verse kruiden bijkomen. Dan doe ik een paar blaadjes salie of munt in mijn theezeefje en hang dit in mijn kannetje. Vervolgens kook ik het water en giet in in de kan, door het theezeefje met de verse kruiden. Klaar ! Ik drink thee steeds zonder suiker of Candarel, maar durf er wel af en toe eens een schepje biologische honing in te doen ;) 
Voila, dat was het dan ! Zo heb ik mijn thee dus het liefst :)  Hopelijk heb ik jullie wat nieuws kunnen vertellen over groene en witte thee en heb je ervan genoten om dit artikeltje te lezen !



PS : Je kan een reactie achterlaten op dit artikel door hier onderaan op reacties te klikken. Registreren is niet nodig wanneer je de optie Naam/URL selecteert en hier gewoon je naam invult. klik daarna op 'publiceer' om het te plaatsen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten